„Okrągły Stół Uczniowski” – młodzież z Kujaw i Pomorza dyskutowała o przyszłości edukacji
W dniu 24 czerwca 2025 roku w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu odbył się „Okrągły Stół Uczniowski” zorganizowany przez Młodzieżowy Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego (II kadencji) przy wsparciu m.in. Przewodniczącej Sejmiku Województwa, Kancelarii Sejmiku oraz Departamentu Edukacji.
Wzięli w nim udział uczniowie szkół ponadpodstawowych z całego województwa. W trakcie obrad „Okrągłego Stołu Uczniowskiego” poruszono szereg problemów, z którymi zmaga się współczesna młodzież na różnych szczeblach swojej edukacji, w tym m.in. w swoich macierzystych szkołach oraz przedstawiono propozycje zmian w dotychczasowym modelu edukacyjnym realizowanym w polskiej oświacie.W wydarzeniu uczestniczył m.in. Wicewojewoda Kujawsko-Pomorski Michał Koniuch, Kujawsko-Pomorski Wicekurator Oświaty Joanna Rek, wykładowca Wydziału Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie UMK dr Mariusz Popławski, uczniowie, nauczyciele oraz członkowie Młodzieżowego Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
W trakcie otwarcia „Okrągłego Stołu Uczniowskiego” przewodniczący Młodzieżowego Sejmiku Gracjan Szuwała odczytał list Przewodniczącej Sejmiku Województwa Elżbiety Piniewskiej. Pani Przewodnicząca w odczytanym liście pogratulowała jego uczestnikom organizacji kolejnego spotkania w ramach Młodzieżowego Sejmiku, jednocześnie podkreśliła wagę podejmowanych w jego trakcie obrad problemów, wskazując równocześnie jak ważny jest dialog i zaangażowanie młodych ludzi:
Moje serce rośnie za każdym razem, gdy widzę młodych ludzi, którzy chcą ze sobą rozmawiać i działać! (…) To właśnie Wy – młode pokolenie – jesteście siłą, która ma potencjał do wprowadzania prawdziwych zmian!
Następnie uczestnicy „Okrągłego Stołu Uczniowskiego” zostali podzieli na sześć kilkuosobowych zespołów, w ramach których odbywały się dyskusje na temat najważniejszych wyzwań, przed którymi stoi młodzież w swoich szkołach, w tym podejmowano problemy związane m.in. z podstawą programową realizowaną w trakcie nauki, kwestie związane z rozwojem osobistym młodych ludzi, itp. Każda z grup składała się z delegatów z powiatów oraz ze szkół, co zapewniało różnorodne spojrzenie na podejmowane w trakcie rozmów tematy.
W ramach „Okrągłego Stołu Uczniowskiego”, w trakcie zorganizowanego panelu Grupa historii i tożsamości lokalnej udział wzięli m.in:
- Marek Beyger (Golub–Dobrzyń)
- Justyna Radzimińska (Golub–Dobrzyń)
- Paulina Iwańska (Kowal)
- Mikołaj Pietrzyk (Uniwersyteckie Liceum Ogólnokształcące UMK w Toruniu)
a ze strony Departamentu Edukacji:
- Piotr Nadolny – Kierownik Biura Realizacji Polityki Edukacyjnej;
- Mirosław Basiewicz – pracownik Biura Realizacji Polityki Edukacyjnej.
Podczas prowadzonych rozmów w ramach panelu Grupa historii i tożsamości lokalnej zdefiniowano następujące problemy:
- W podstawach programowych nie ma miejsca na historię regionalną.
- Brak wiedzy na temat historii regionalnej.
- Brak umiejętności nauczyciela w dotarciu z wiedzą do ucznia.
- Brak kompleksowej bazy historii regionalnej.
- Brak otwarcia placówek muzealnych na szkoły.
W wyniku analizy tak zdefiniowanych problemów, uczestnicy panelu zaproponowali następujące rozwiązania:
- Zmiana podstawy programowej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, poprzez dodanie w klasach IV – VIII lekcji o historii regionalnej.
- Tworzenie elektronicznych zasobów historii regionu oraz ich agregacja (spacery wirtualne, publikacje elektroniczne).
- Spacery historyczne w klasach I – III i przedszkolach.
- Filmy historyczne
- Darmowe wstępy do muzeów dla grup szkolnych
Po zakończeniu części panelowej, wnioski z ich przebiegu zostały zaprezentowane szerszemu gronu na wznowionych obradach „Okrągłego Stołu Uczniowskiego”. Zaproponowane rozwiązania, wskazanych na panelach problemów, zostały poddane dyskusji, a najlepsze zgłoszone propozycje zostaną przekazane dyrektorom szkół, kuratorium i Ministerstwu Edukacji Narodowej.
Zainteresowanie młodych ludzi udziałem w obradach „Okrągłego Stołu Uczniowskiego” pokazało, jak ważna dla młodzieży jest możliwość uczestnictwa w procesach decyzyjnych dotyczących edukacji oraz wychowania. Aktywność młodych ludzi w rozwiązywanie wskazanych w trakcie obrad Młodzieżowego Sejmiku problemów, wskazuje na ich duże zaangażowanie oraz wolę współpracy w ich rozwikłaniu z nauczycielami i przedstawicielami władz lokalnych.
Redakcja KOHR