Klub Odkrywców Historii Regionu

Aktualności

  • „Okrągły Stół Uczniowski” – młodzież z Kujaw i Pomorza dyskutowała o przyszłości edukacji

„Okrągły Stół Uczniowski” – młodzież z Kujaw i Pomorza dyskutowała o przyszłości edukacji

W dniu 24 czerwca 2025 roku w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu odbył się „Okrągły Stół Uczniowski” zorganizowany przez Młodzieżowy Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego (II kadencji) przy wsparciu m.in. Przewodniczącej Sejmiku Województwa, Kancelarii Sejmiku oraz Departamentu Edukacji. 

Wzięli w nim udział uczniowie szkół ponadpodstawowych z całego województwa. W trakcie obrad „Okrągłego Stołu Uczniowskiego” poruszono szereg problemów, z którymi zmaga się współczesna młodzież na różnych szczeblach swojej edukacji, w tym m.in. w swoich macierzystych szkołach oraz przedstawiono propozycje zmian w dotychczasowym modelu edukacyjnym realizowanym w polskiej oświacie.W wydarzeniu uczestniczył m.in. Wicewojewoda Kujawsko-Pomorski Michał Koniuch, Kujawsko-Pomorski Wicekurator Oświaty Joanna Rek, wykładowca Wydziału Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie UMK dr Mariusz Popławski, uczniowie, nauczyciele oraz członkowie Młodzieżowego Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

W trakcie otwarcia „Okrągłego Stołu Uczniowskiego” przewodniczący Młodzieżowego Sejmiku Gracjan Szuwała odczytał list Przewodniczącej Sejmiku Województwa Elżbiety Piniewskiej. Pani Przewodnicząca w odczytanym liście pogratulowała jego uczestnikom organizacji kolejnego spotkania w ramach Młodzieżowego Sejmiku, jednocześnie podkreśliła wagę podejmowanych w jego trakcie obrad problemów, wskazując równocześnie jak ważny jest dialog i zaangażowanie młodych ludzi:

Moje serce rośnie za każdym razem, gdy widzę młodych ludzi, którzy chcą ze sobą rozmawiać i działać! (…) To właśnie Wy – młode pokolenie – jesteście siłą, która ma potencjał do wprowadzania prawdziwych zmian!  

Następnie uczestnicy „Okrągłego Stołu Uczniowskiego” zostali podzieli na sześć kilkuosobowych zespołów, w ramach których odbywały się dyskusje na temat najważniejszych wyzwań, przed którymi stoi młodzież w swoich szkołach, w tym podejmowano problemy związane m.in. z podstawą programową realizowaną w trakcie nauki, kwestie związane z rozwojem osobistym młodych ludzi, itp. Każda z grup składała się z delegatów z powiatów oraz ze szkół, co zapewniało różnorodne spojrzenie na podejmowane w trakcie rozmów tematy.

W ramach „Okrągłego Stołu Uczniowskiego”, w trakcie zorganizowanego panelu Grupa historii i tożsamości lokalnej udział wzięli m.in:

  1. Marek Beyger (Golub–Dobrzyń)
  2. Justyna Radzimińska (Golub–Dobrzyń)
  3. Paulina Iwańska (Kowal)
  4. Mikołaj Pietrzyk (Uniwersyteckie Liceum Ogólnokształcące UMK w Toruniu)

a ze strony Departamentu Edukacji:

  1. Piotr Nadolny – Kierownik Biura Realizacji Polityki Edukacyjnej;
  2. Mirosław Basiewicz – pracownik Biura Realizacji Polityki Edukacyjnej.

Podczas prowadzonych rozmów w ramach panelu Grupa historii i tożsamości lokalnej zdefiniowano następujące problemy:

  • W podstawach programowych nie ma miejsca na historię regionalną.
  • Brak wiedzy na temat historii regionalnej.
  • Brak umiejętności nauczyciela w dotarciu z wiedzą do ucznia.
  • Brak kompleksowej bazy historii regionalnej.
  • Brak otwarcia placówek muzealnych na szkoły.

W wyniku analizy tak zdefiniowanych problemów, uczestnicy panelu zaproponowali następujące rozwiązania:

  1. Zmiana podstawy programowej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, poprzez dodanie w klasach IV – VIII lekcji o historii regionalnej.
  2. Tworzenie elektronicznych zasobów historii regionu oraz ich agregacja (spacery wirtualne, publikacje elektroniczne).
  3. Spacery historyczne w klasach I – III i przedszkolach.
  4. Filmy historyczne
  5. Darmowe wstępy do muzeów dla grup szkolnych

Po zakończeniu części panelowej, wnioski z ich przebiegu zostały zaprezentowane szerszemu gronu na wznowionych obradach „Okrągłego Stołu Uczniowskiego”. Zaproponowane rozwiązania, wskazanych na  panelach problemów, zostały poddane dyskusji, a najlepsze zgłoszone propozycje zostaną przekazane dyrektorom szkół, kuratorium i Ministerstwu Edukacji Narodowej.

Zainteresowanie młodych ludzi udziałem w obradach „Okrągłego Stołu Uczniowskiego” pokazało, jak ważna dla młodzieży jest możliwość uczestnictwa w procesach decyzyjnych dotyczących edukacji oraz wychowania. Aktywność młodych ludzi w rozwiązywanie wskazanych w trakcie obrad Młodzieżowego Sejmiku problemów, wskazuje na ich duże zaangażowanie oraz wolę współpracy w ich rozwikłaniu z nauczycielami i przedstawicielami władz lokalnych.
Redakcja KOHR

 

  • Publiczność patrząca na mężczyznę przemawiającego przy mównicy
  • Publiczność patrząca na mężczyznę przemawiającego przy mównicy
  • Publiczność patrząca na mężczyznę przemawiającego przy mównicy
  • Publiczność patrząca na mężczyznę przemawiającego przy mównicy
  • Publiczność patrząca na mężczyznę przemawiającego przy mównicy
  • Publiczność siedząca na krzesłach
  • Rozmowy przy stole
  • Chłopiec piszący na kartce
  • osoby siedzące przy stole pozują do zdjęcia
  • Merytoryczni goście pozują do zdjęcia
  • Zaproszeni goście przemawiają do publiczności
  • Zaproszeni goście przemawiają do publiczności
  • Wszyscy zebrani pozują do zdjęcia